3 Kanalen die onmisbaar zijn voor een klantenservice

3 Kanalen die onmisbaar zijn voor een klantenservice

Goede communicatie tussen de organisatie en de klant is van levensbelang voor iedere organisatie. Een klant heeft maar één slechte contactervaring nodig om de deur naar een goede relatie voorgoed dicht te gooien. Bovendien speelt goede communicatie een sleutelrol om van potentiële klanten trouwe relaties te maken.

Een populair communicatiekanaal dat door steeds meer bedrijven wordt ingezet voor customer support is WhatsApp. Dit omdat het populaire platform door maar liefst 11,5 miljoen Nederlanders wordt gebruikt. En hoewel het een van de grootste en populairste communicatieplatforms in Nederland is, is het niet verstandig om al je andere communicatiekanalen te laten varen en volledig te vertrouwen op WhatsApp. Niet alle klanten zitten er namelijk op te wachten om via WhatsApp door bedrijven benaderd te worden. Het is dan ook aan te raden om WhatsApp niet als primair communicatiekanaal in te zetten voor je klantcommunicatie, maar het meer te zien als bijproduct binnen de gehele service. Ook omdat WhatsApp nog geen officiële API heeft en dus lastig door meerdere medewerkers tegelijk bediend kan worden.

Multi-channel klantenservice

Klanten willen tegenwoordig vrijwel altijd en overal contact kunnen zoeken met een bedrijf. Dit kan gaan om het stellen van een simpele vraag, of het indienen van een klacht. Sommige klanten willen zelfs hun bestelling kunnen plaatsen via een platform als Facebook. Als moderne organisatie denk je natuurlijk graag met de klant mee, maar hoe bedien je al deze vragen zonder het overzicht kwijt te raken en welke kanalen zijn écht onmisbaar binnen de moderne klantenservice?

Laat klanten laagdrempelig contact zoeken via Live-chat

Op het moment dat klanten op zoek zijn naar een specifiek product of naar je organisatie is Google toch al gauw de beste vriend. En via Google belanden ze vervolgens op de website van de organisatie. Door een Live-chat op de website te plaatsen kunnen klanten snel en laagdrempelig bij je terecht voor het antwoord op al hun vragen. Het binnenhalen van een lead was nog nooit zo eenvoudig! Door te kiezen voor de Website chat van Trengo geef je de klant de kans om anoniem zijn of haar vraag te stellen. Bovendien is de chat ook voor een websitebezoeker op een mobiel device handig te bedienen en lijkt het op een standaard messaging programma.

Eenvoudig informatie delen via Facebook Messenger

Een groot voordeel van Facebook Messenger is dat er wel een officiële API voor bestaat, waardoor het communicatiemiddel makkelijk te koppelen is aan een multi-channel inbox als Trengo. Op deze wijze kunnen meerdere collega’s binnengekomen messaging berichten beantwoorden, zonder dat ze de hele dag op Facebook hoeven te zitten. Bovendien is het versturen en ontvangen van foto’s, video’s en andere bijlagen in Facebook Messenger een stuk eenvoudiger!

Ook voor een klant is Facebook Messaging een ideale manier om in contact te komen met een organisatie. Ze hebben de organisatie bewust opgezocht en hoeven niet direct een telefoonnummer te delen met een organisatie. Bovendien is Facebook Messenger evenals WhatsApp een veelgebruikte applicatie op een mobiele telefoon.

Oud en vertrouwd: telefonie

Het mag dan misschien te boek staan als tijdrovend, maar toch is telefonie een kanaal dat onmisbaar is voor een goede klantenservice. Bij sommige ingewikkelde kwesties is het soms fijn om een stem aan de andere kant te horen die je stap voor stap naar de oplossing leidt, in plaats van communiceren via getypte tekst. Bellen kan een kantrelatie persoonlijker maken en biedt bovendien de mogelijkheid om een luisterend oor te zijn.

Met persoonlijk contact voelt de klant zich niet alleen sneller gewaardeerd; hij is dan ook sneller geneigd om een product af te nemen. Mensen kopen immers liever iets van personen dan van een computer! Door via telefonie de organisatie een stem te geven kan dus de omzet worden vergroot.

Bundel alle communicatie in één inbox

Het is heel fijn voor een klant dat hij contact kan zoeken met de organisatie op een manier die hij prettig vindt. Nog fijner voor de organisatie is het als al deze contactmomenten gebundeld worden in één overzichtelijke inbox waar het hele team eenvoudig in kan werken. Trengo biedt hiervoor de oplossing! Of er contact wordt gezocht via Facebook, Live-chat, telefonie of mail; alles komt binnen in hetzelfde platform. Zo wordt de klant ook nog eens snel te woord gestaan en wordt er nooit meer een chat of telefoongesprek gemist. Probeer het nu 14 dagen gratis uit!