Een Trengo-dag van Patrick: de creatieve mastermind achter Trengo

Een Trengo-dag van Patrick: de creatieve mastermind achter Trengo

Mijn naam is Patrick, en ik hou mij momenteel bezig met allerlei zaken die te maken hebben met het up en running houden van Trengo. Denk bijvoorbeeld aan het vermarkten van Trengo via verschillende kanalen zoals Facebook, Adwords en LinkedIn en aan het ontwerpen en frontenden van de huidige website en applicatie. Daarnaast spar ik samen met collega’s over de richting die Trengo op gaat.

Ondernemen zit me in het bloed

Al sinds mijn 18de ben ik aan het ondernemen geslagen. Naast mijn studie leverde ik binnen enkele jaren aan honderden klanten op maat gemaakte websites en drukwerk. Voor ik afstudeerde heb ik eens goed nagedacht over mijn toekomst en de richting die ik zowel persoonlijk als zakelijk op wilde. Websites maken deed ik inmiddels al 10 jaar met veel plezier, maar de uitdaging die ik aan het begin heel erg had, heb ik helemaal doorleefd en voor mijn gevoel afgerond.

Zodoende besloot ik om een nieuwe uitdaging te zoeken in mijn leven voordat ik mijn studie zou afronden. Het idee was om samen met iemand een nieuw bedrijf te starten en samen een eigen product op te markt te zetten. Dit leek mij namelijk fantastisch om te doen en te hebben. Al snel ging ik een samenwerking met Marcel aan. Ik wist dat hij qua skills een perfecte aanvulling zou zijn en vice versa.

Marcel kende ik namelijk al van een eerdere stage (8 jaar geleden) bij een webontwikkelingsbureau waarbij we  vanaf het eerste moment een klik hadden. Zodoende hebben we ook na deze stage nog regelmatig samengewerkt. Nadat Marcel en ik in eerste instantie ook websites leverden aan klanten, focussten wij ons hiernaast op een eerste “gratis” social product. Dit hadden wij onder de naam SocialMate soft-gelanceerd (een social moniting product). Al snel realiseerden wij ons dat het bouwen van gratis producten ontzettend tof is en ons veel motivatie geeft, maar er aan het eind van de dag ook geld op te plank moet komen. Dit was tevens het moment dat wij een behoefte bij bedrijven zagen ontstaan om WhatsApp-berichten en berichten van andere communicatiekanalen in één overzichtelijke team-inbox samen te brengen, en je raadt het, Trengo was born.

Geen dag is hetzelfde

Mijn werkdagen zijn heel divers, wat het ontzettend leuk maakt! Iedere dag hebben wij als team en op managementniveau met verschillende uitdagingen te maken. Je verwacht het misschien niet (of juist weer wel), maar bij een startup komt ontzettend veel om de hoek kijken. Van het opstellen van een missie en een visie, het schalen van de applicatie, het consistent zijn in de tone of voice richting klanten, het automatiseren van vele werkprocessen zowel technisch als financieel, het inwerken van personeelsleden met bijbehorende workflows, tot het vermarkten van het product. En dit is nog slechts het puntje van de ijsberg. Dat zorgt dat ik mij iedere dag weer met veel plezier bezig ben met Trengo.

Dat maakt dat ik ook al erg veel leuke dingen bij Trengo heb meegemaakt. Maar ik licht er graag even één uit, zoals gevraagd ;). Een van de mooiste dingen was uiteraard de eerste klant die ging betalen voor Trengo! Je creëert iets omdat je denkt dat er behoefte aan is, maar om dan daadwerkelijk die bevestiging te krijgen voelt fantastisch. Dit neemt niet weg dat alle klanten die tot op de dag van vandaag ook fan van Trengo geworden zijn hiervoor onder doen, in tegendeel. Het blijft super om iedere dag te zien dat er steeds meer bedrijven dagelijks werken met Trengo. Dat steeds meer mensen de gemakken zien van ons gave product. Dit past uiteraard ook binnen de filisofie van ons product: duizenden klanten sneller, makkelijker en beter helpen!

Over 5 à 10 jaar is Trengo…  

Ik vermoed dat Trengo over 5 tot 10 jaar wereldwijd een begrip is en dat onze organisatie bedrijven uit ieder land met veel plezier bedient. Als we kijken naar grote spelers in onze markt, doet Trengo hier qua product niet meer voor onder en is het enkel een kwestie van tijd voordat we onze klantenbase uitbreiden naar Europa en andere continenten. Mijn rol daarin zal voortdurend veranderen. De diversiteit waar ik het eerder over gehad heb, zal langzamerhand overgedragen worden aan collega’s en teams die zich hierop zullen focussen. Dit zal voor mij de uitdaging en het plezier zeker niet weg nemen. Sterker nog, ik zie in alles een uitdaging en dat is wat mij persoonlijk drijft. Van het kunnen aansturen van diverse teams die los van elkaar opereren, tot het openen van extra vestigingen op andere delen van de wereld; het lijkt mij fantastisch om dit te kunnen doen in de toekomst.