Wat is een Chatbot nou eigenlijk?

Wat is een Chatbot nou eigenlijk?

Leuk! Trengo heeft onlangs een Chatbot gereleased. En, nee, dat is geen lekkere snack voor de hond, maar het is het nieuwste op het gebied van customer service. Een Chatbot is een virtuele medewerker die kan helpen om snel en eenvoudig klanten te woord te staan. In dit artikel gaan we wat dieper in op het hoe en wat van een Chatbot.

Wat zijn de voordelen van een Chatbot?

Dat er in het dagelijks leven steeds meer online gebeurd en dat mensen op zoek zijn naar een positieve klantervaring, hoeven we niet meer te vertellen. Het draait tenslotte allemaal om de customer journey. Wat wel nieuw is, is dat een Chatbot kan bijdragen aan de positieve klantervaring. Met behulp van een stukje AI, ofwel Artificial Intelligence, kan een groot deel van de vragen van klanten worden ondervangen met een Chatbot. Op deze manier kan de service-medewerker een klant met een ingewikkelde vraag nét dat beetje extra aandacht geven waar hij of zij behoefte aan heeft.

Met behulp van machine learning kan een Chatbot vragen, of delen van een vraag, vaak al wel herkennen en zelfs (deels) beantwoorden. Maar zeker in het begin zal dit nog een uitdaging zijn, want één vraag kan op talloze manieren gesteld worden. Naarmate de Chatbot meer getraind wordt, zal hij steeds meer problemen autonoom kunnen oplossen. Dit maakt de bot een uitstekende collega binnen ieder team.

Small talk voor een menselijke factor

Een van de grote voordelen die een mens heeft ten opzichte van een (chat)robot is empathie. Mensen kunnen zich immers makkelijker in de gedachten en emoties van andere mensen verplaatsen, dan dat chatbots kunnen. Door een Chatbot uit te rusten met “Small talk” kun je hem toch een empathisch vermogen leren. Met behulp van Small talk kan een Chatbot namelijk gezellig babbelen met de klant. Vraag onze Buddy bijvoorbeeld maar eens hoe het met hem gaat of wat zijn lievelingskleur is. Of nog leuker: vraag een eigen Chatbot aan en laat hem jullie customer service team gezelschap houden!

Meer informatie over de Trengo Chatbot oplossing?

Ga naar de Chatbot pagina en start vandaag nog kosteloos met een Chatbot voor jouw klantenservice team.